Lampa sygnalizacyjna brama garażowa / brama na parking zamknięty
Sprawa bramy garażowej nie dawała mi spokoju i zaglądnąłem do materiałów z dawnego szkolenia dotyczącego dyrektywy maszynowej. W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn można znaleźć trzy ważne rzeczy:

1. Brama jest maszyną bo spełnia zapis § 3.1. w/w rozporządzenia, który mówi, że maszyna to "zespół wyposażony lub który można wyposażyć w mechanizm napędowy inny niż bezpośrednio wykorzystujący siłę mięśni ludzkich lub zwierzęcych, składający się ze sprzężonych części lub elementów, z których przynajmniej jedna jest ruchoma, połączonych w całość mającą konkretne zastosowanie".

2. § 20.3 Mówi, że operator - w naszym przypadku kierowca, powinien z każdego stanowiska sterowania "mieć możliwość upewnienia się, że w strefach niebezpiecznych nie przebywają osoby, lub układ sterowania powinien być zaprojektowany i wykonany w sposób uniemożliwiający uruchomienie, jeżeli jakakolwiek osoba znajduje się w strefie niebezpiecznej." Przepis ten ma szczególnie zastosowanie do bramy na parking, gdzie skrzydło bramy może otwierając się uderzyć kogoś lub coś znajdujące się od strony parkingu (nie ma tam fotokomórek).

3. § 21.1: Jeżeli nie jest możliwe spełnienie wymagań, o których mowa w par.20.3 "system sterowania powinien być zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby uruchomienie maszyny było każdorazowo poprzedzane akustycznym lub optycznym sygnałem ostrzegawczym."

W moim przekonaniu, brama otwierana pilotem z parkingu, gdy nie widzimy co jest na górze, nie mówiąc już o terenie przed bramą, wymaga ostrzeżenia potencjalnie przebywających tam osób postronnych, które mogą znaleźć się świetle bramy lub w bezpośredniej jej bliskości. Ten sam schemat możemy w zasadzie zastosować przy bramie na parking. Oba układy sterowania z pewnością mają wyjście na lampę, a sama lampa nie jest zbyt dużym kosztem. Nie wiem więc dlaczego nie była zamontowana od początku.


  PRZEJDŹ NA FORUM